poniedziałek, 2 stycznia 2017

Fiat 125 p- takim samochodem chciałbym jeździć :D

Polski Fiat 125p – samochód osobowy klasy średniej produkowany w Polsce w FSO w Warszawie od 1967 do 1991 roku na podstawie licencji włoskiej firmy FIAT. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p. Spotykane są też oznaczenia FSO 1300/1500.
Samochód został wprowadzony jako następca dla przestarzałej Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli Fiat 125 i starszego 1300/1500. Produkcję rozpoczęto 28 listopada 1967[2]. Napęd stanowiły benzynowe silniki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHCMoment obrotowy przenoszony był przez: suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną (od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był początkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła wersja kombi, trzy lata później pick-up. Przez cały okres polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975, zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny pasażerskiej. W roku 1978 pojawił się jego następca – Polonez, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż do zakończenia produkcji modelu 125p 29 czerwca 1991 roku. Łącznie powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 874 966.





Produkcję FSO 125p zakończono 29 czerwca 1991 roku. Z racji długiego okresu produkcji część egzemplarzy rejestrowana jest jako pojazdy zabytkowe. Największą wartość kolekcjonerską mają egzemplarze wyprodukowane przed 1975 rokiem oraz te z ostatniego 1991 roku, mniejszą zaś z lat 1975-1983[68]. Polskie Fiaty 125p używane są także jako eksponaty w niektórych muzeach[19][39] oraz limuzyny wykorzystywane przy ceremoniach ślubnych.

8 komentarzy:

  1. Blog jest bardzo fajny.Widać,że się dobrze znasz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja pamiętam że u mnie w rodzinie był taki samochód, ale sama niestety nie miałam nigdy okazji go prowadzić. Dlatego ja się interesuję motoryzacją oraz ubezpieczeniami. Fajnie na stronie https://kioskpolis.pl/wiek-polisowy/ opisano czym jest wiek polisowy i ja pierwszy raz o tym właśnie tam przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak się składa, że kiedyś u nas w domu było takie auto ale również pamiętam, że potrafiło się nagle zepsuć. Bardzo fajnie, że w dniu dzisiejszym pomoc drogowa https://holowanie.i-poznan.pl/ jest praktycznie dostępna od ręki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak naprawdę ja również kiedyś chciałem mieć takie auto ale niestety nie udało mi się moich marzeń zrealizować. Za to wiem, ze w serwisie wulkanizacji https://euro-wulkan.pl/ za każdym razem mogę liczyć na pomoc związaną z ogumieniem auta.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej posiadanie takiego auta było bardzo dobrym wyborem i muszę dodać, że jak najbardziej warto jest również wiedzieć co zrobić jak nasze auto nie jest sprawne. W każdym razie oferta pomocy drogowej https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/oferta/ jak dla mnie wydaje się bardzo atrakcyjna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio miałem do czynienia z poważnym wypadkiem drogowym. Na szczęście trafiłem na https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/. Ich ekipa szybko przybyła na miejsce i zapewniła profesjonalną pomoc na najwyższym poziomie. Serdecznie polecam ich usługi każdemu, kto znalazł się w trudnej sytuacji na drodze.

    OdpowiedzUsuń