poniedziałek, 2 stycznia 2017

Fiat 126p- osobiste marzenie po znalezieniu pracy

Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p)[1]. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.
Przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – Maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą.
Łącznie wyprodukowano 4 671 586 sztuk Fiatów 126, z czego we Włoszech powstało 1 352 912 sztuk[1]. W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku-Białej – 1 152 325, a w Tychach – 2 166 349[1]. W Austrii 2069 sztuk[2] włoskiego Fiata zostało wzbogaconych o m.in. mocniejszy silnik typu bokser przez firmę Steyr[3], oraz ogrzewanie postojowe.
Dane charakterystyczne:
  • Typ silnika: 126 A1 (Fiat 126 Bis - 126A2)
  • Gaźnik: 28 IMB, jednogardzielowy, opadowy, dolnossący (Bis – Weber 30DGF 3/150, rzadko Weber 30DGF 4/100 lub FOS 30 S2HR albo JIKOV 30 SPDR (przejściowo w I połowie 1989 roku), dwugardzielowy, opadowy, dolnossący, z urządzeniem rozruchowym sterowanym ręcznie, sterowany siłownikiem podciśnieniowym, z pompką przyspieszającą)
  • Cykl pracy: czterosuwowy, z zapłonem iskrowym
  • Liczba i układ cylindrów: 2, układ rzędowy, pionowy (Bis - poziomy)
  • Pojemność całkowita: 652 cm³ (Bis – 703 cm³)
  • Średnica tłoków: 77 mm (Bis - 80 mm)
  • Skok tłoka: 70 mm
  • Stopień sprężania: 8,6:1
  • Moc maksymalna (DIN): 17,7 kW (24,2 KM) (Bis 18,5 kW (25,2 KM)
  • Moment maksymalny (DIN): 42 Nm (4,3 kGm) (Bis - 47 Nm (4,8 kGm)
  • Prędkość obrotowa momentu maksymalnego: 3000 obr./min (Bis - 2000 obr./min)
  • Pompa paliwa: przeponowa, wydatek 45 l/h
  • Filtr powietrza: suchy z wkładem papierowym
  • Smarowanie: z pompą o zazębieniu wewnętrznym, z filtrem odśrodkowym (Bis - z pompą o zazębieniu wewnętrznym z filtrem odśrodkowym)
  • Rozrząd: górnozaworowy, z napędem łańcuchowym
  • Chłodzenie: powietrzem, wymuszone przez napędzany mechanicznie wentylator (BIS - cieczą, sterowane termostatem)
  • Sprzęgło: mechaniczne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną talerzową, sterowane mechanicznie
  • Skrzynia biegów: mechaniczna, 4-biegowa II, III i IV bieg synchronizowane
  • Przekładnia główna: stożkowa o uzębieniu śrubowym, zblokowana ze skrzynką biegów, przełożenie przekładni głównej 39/9 (Bis - przełożenie 8/39)
  • Hamulec roboczy: bębnowy, sterowany hydraulicznie, o niezależnych obwodach na koła przednie i tylne, działający na 4 koła, z samoczynną regulacją luzu między bębnem a szczęką
  • Hamulec awaryjny (postojowy) działający na koła tylne, sterowany dźwignią ręczną
  • Oznaczenie obręczy kół: 4,00B*12H lub 4,00B*12H2 (Bis - 4,00B*13H2)
  • Oznaczenie i wymiar opon: 135/80-SR12 (Bis - 135/70-R13)
  • Ciśnienie w ogumieniu: przód 0,14 MPa (1,4 bar), tył 0,21 MPa (2,1 bar) (Bis - 0,17 MPa (1,7 bar), tył 0,25 MPa (2,5 bar))
  • Przekładnia kierownicza: ślimakowa (Bis i niektóre modele FL – zębatkowa, z listwą zębatą i zębnikiem)
  • Przełożenie przekładni: 38 mm/obr.
  • Minimalna średnica skrętu: 8,6 m
  • Luz kątowy koła kierowniczego po ustawieniu kół do jazdy na wprost: 8°
  • Zawieszenie:
    • przednie: niezależne z wahaczami poprzecznymi i resorem półeliptycznym mocowanym dwupunktowo, amortyzatory hydrauliczne
    • tylne: niezależne z wahaczami skośnymi, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi
  • Napięcie instalacji elektrycznej: 12V
  • Pojemność akumulatora 36 Ah
  • Alternator: typ A115-43 produkcji ZEM lub typ AA125R-14V-45A produkcji Magneti Marelli
  • Rozrusznik: R76a-0,6/12
  • Aparat zapłonowy: typ 3459 ZELMOT lub Magneti Marelli (Bis - Magneti Marelli S 314 A lub Zelmot 3459 A)
  • Świece zapłonowe: Iskra FE65PRS-Super, Magneti Marelli F7LCR Champion RN9YC, Bosch WR7DC (Bis - takie same co w 126 650 tylko z gwintem świecy M 14 x 1.25)
Istnieje bardzo dużo tiuningów fiata. Oto kilka z nich:


6 komentarzy:

  1. W sumie ja kiedyś miałem ten model auta i muszę przyznać, że jeździło mi się nim fajnie. bardzo ciekawie o amortyzatorach samochodowych napisano w http://www.niebywalesuwalki.pl/2017/01/zuzyte-amortyzatory-wiesz-kiedy-nadaja-sie-do-wymiany/ i myślę, że warto to wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś faktycznie to auto było jednym z najbardziej popularnych samochodów na naszych drogach. Dziś raczej próżno jest go szukać. Jednak nawet nowe auta mogą się zepsuć w trakcie jazdy. Właśnie dlatego jak coś to pomoc drogowa http://www.pomocdrogowakrakow.pl/ bez najmniejszego problemu pomoże na drodze.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie takiego auta ja nigdy również nie miałam i ciężko jest mi cokolwiek na jego temat powiedzieć. Jednak jaki to samochód by nie był to każdy z nich może się zepsuć. Osobiście za każdym razem korzystam z usług serwisu v i mam do nich pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super rozwiązaniem dla osób, które zajmują się mechaniką jest baza motoryzacyjna motorejestr.pl . Tutaj ma się dostęp do namiarów na liczne sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie sam fakt posiadania samochodu jest czymś fajnym, ale ja chcę jeszcze powiedzieć, że warto wiedzieć co zrobić z niepotrzebnym pojazdem. Z tego co zauważyłem to na pewno w stacji demontażu https://zlomujemy24h.pl/ taki pojazd możemy oddać.

    OdpowiedzUsuń