Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p)[1]. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.
Przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – Maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą.
Łącznie wyprodukowano 4 671 586 sztuk Fiatów 126, z czego we Włoszech powstało 1 352 912 sztuk[1]. W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku-Białej – 1 152 325, a w Tychach – 2 166 349[1]. W Austrii 2069 sztuk[2] włoskiego Fiata zostało wzbogaconych o m.in. mocniejszy silnik typu bokser przez firmę Steyr[3], oraz ogrzewanie postojowe.
Dane charakterystyczne:
- Typ silnika: 126 A1 (Fiat 126 Bis - 126A2)
- Gaźnik: 28 IMB, jednogardzielowy, opadowy, dolnossący (Bis – Weber 30DGF 3/150, rzadko Weber 30DGF 4/100 lub FOS 30 S2HR albo JIKOV 30 SPDR (przejściowo w I połowie 1989 roku), dwugardzielowy, opadowy, dolnossący, z urządzeniem rozruchowym sterowanym ręcznie, sterowany siłownikiem podciśnieniowym, z pompką przyspieszającą)
- Cykl pracy: czterosuwowy, z zapłonem iskrowym
- Liczba i układ cylindrów: 2, układ rzędowy, pionowy (Bis - poziomy)
- Pojemność całkowita: 652 cm³ (Bis – 703 cm³)
- Średnica tłoków: 77 mm (Bis - 80 mm)
- Skok tłoka: 70 mm
- Stopień sprężania: 8,6:1
- Moc maksymalna (DIN): 17,7 kW (24,2 KM) (Bis 18,5 kW (25,2 KM)
- Moment maksymalny (DIN): 42 Nm (4,3 kGm) (Bis - 47 Nm (4,8 kGm)
- Prędkość obrotowa momentu maksymalnego: 3000 obr./min (Bis - 2000 obr./min)
- Pompa paliwa: przeponowa, wydatek 45 l/h
- Filtr powietrza: suchy z wkładem papierowym
- Smarowanie: z pompą o zazębieniu wewnętrznym, z filtrem odśrodkowym (Bis - z pompą o zazębieniu wewnętrznym z filtrem odśrodkowym)
- Rozrząd: górnozaworowy, z napędem łańcuchowym
- Chłodzenie: powietrzem, wymuszone przez napędzany mechanicznie wentylator (BIS - cieczą, sterowane termostatem)
- Sprzęgło: mechaniczne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną talerzową, sterowane mechanicznie
- Skrzynia biegów: mechaniczna, 4-biegowa II, III i IV bieg synchronizowane
- Przekładnia główna: stożkowa o uzębieniu śrubowym, zblokowana ze skrzynką biegów, przełożenie przekładni głównej 39/9 (Bis - przełożenie 8/39)
- Hamulec roboczy: bębnowy, sterowany hydraulicznie, o niezależnych obwodach na koła przednie i tylne, działający na 4 koła, z samoczynną regulacją luzu między bębnem a szczęką
- Hamulec awaryjny (postojowy) działający na koła tylne, sterowany dźwignią ręczną
- Oznaczenie obręczy kół: 4,00B*12H lub 4,00B*12H2 (Bis - 4,00B*13H2)
- Oznaczenie i wymiar opon: 135/80-SR12 (Bis - 135/70-R13)
- Ciśnienie w ogumieniu: przód 0,14 MPa (1,4 bar), tył 0,21 MPa (2,1 bar) (Bis - 0,17 MPa (1,7 bar), tył 0,25 MPa (2,5 bar))
- Przekładnia kierownicza: ślimakowa (Bis i niektóre modele FL – zębatkowa, z listwą zębatą i zębnikiem)
- Przełożenie przekładni: 38 mm/obr.
- Minimalna średnica skrętu: 8,6 m
- Luz kątowy koła kierowniczego po ustawieniu kół do jazdy na wprost: 8°
- Zawieszenie:
- przednie: niezależne z wahaczami poprzecznymi i resorem półeliptycznym mocowanym dwupunktowo, amortyzatory hydrauliczne
- tylne: niezależne z wahaczami skośnymi, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi
- Napięcie instalacji elektrycznej: 12V
- Pojemność akumulatora 36 Ah
- Alternator: typ A115-43 produkcji ZEM lub typ AA125R-14V-45A produkcji Magneti Marelli
- Rozrusznik: R76a-0,6/12
- Aparat zapłonowy: typ 3459 ZELMOT lub Magneti Marelli (Bis - Magneti Marelli S 314 A lub Zelmot 3459 A)
- Świece zapłonowe: Iskra FE65PRS-Super, Magneti Marelli F7LCR Champion RN9YC, Bosch WR7DC (Bis - takie same co w 126 650 tylko z gwintem świecy M 14 x 1.25)
Bardzo ciekawe ;D
OdpowiedzUsuńW sumie ja kiedyś miałem ten model auta i muszę przyznać, że jeździło mi się nim fajnie. bardzo ciekawie o amortyzatorach samochodowych napisano w http://www.niebywalesuwalki.pl/2017/01/zuzyte-amortyzatory-wiesz-kiedy-nadaja-sie-do-wymiany/ i myślę, że warto to wiedzieć.
OdpowiedzUsuńKiedyś faktycznie to auto było jednym z najbardziej popularnych samochodów na naszych drogach. Dziś raczej próżno jest go szukać. Jednak nawet nowe auta mogą się zepsuć w trakcie jazdy. Właśnie dlatego jak coś to pomoc drogowa http://www.pomocdrogowakrakow.pl/ bez najmniejszego problemu pomoże na drodze.
OdpowiedzUsuńW sumie takiego auta ja nigdy również nie miałam i ciężko jest mi cokolwiek na jego temat powiedzieć. Jednak jaki to samochód by nie był to każdy z nich może się zepsuć. Osobiście za każdym razem korzystam z usług serwisu v i mam do nich pełne zaufanie.
OdpowiedzUsuńSuper rozwiązaniem dla osób, które zajmują się mechaniką jest baza motoryzacyjna motorejestr.pl . Tutaj ma się dostęp do namiarów na liczne sklepy oraz hurtownie motoryzacyjne
OdpowiedzUsuń